"Control | Release" solo exhibition, ArtSpace TLV

28 July - 20 August 2016

Control l Release is a site-specific installation that transforms 2-dimensional scrolls of paintings, into a 3-dimensional sculptural installation in the gallery’s space.

Rotem Reshef’s ongoing engagement with the boundaries of painting, leaving breathing space, probing the dynamics between domination and autonomy, giving freedom of action while also marking the framework, is expressed in the current exhibition as well – “Control | Release.” The spectator’s experience and participation become more pivotal in this open-ended painting installation, in which the artworks are spread throughout the gallery space in a manner allowing a wide view and examination of the experiential painting process from multiple angles.

Reshef lays out two scrolls of paintings totaling 50 meters in length, in a way that challenges the two-dimensionality of painting. Work commenced in 2012 on the first scroll and continued in 2015 with the second scroll. The work process was created in allotted segments of about four meters of empty canvas pulled out from the rolled-up cylinder. Work on each segment of blank canvas started with only the tail end of the previous painting on that roll sticking out, like writing a journal in installments without peeking at the former entries. The multi-year work on these two scrolls incorporated different styles and changing rhythms and tonalities, all of which culminate in ambitious, epic sheets of painting that present spectators with painted stops in time. The audience is invited to wander through the exhibition space, perhaps like visitors to archaeological excavations, and explore from close up the compositional steps being revealed to them, vis-à- vis both the painting on canvas and the installation as a whole, in the way the scrolls are stretched between the gallery walls. 

 

המיצב הציורי "שליטה / שחרור", הנו ההתנסות הראשונה של הציירת רתם רשף בהכנסת הצופים לשיטוט בתוך הציור עצמו. לא רק שיטוט של העין, בעוד הצופה עומד חזיתית מול הציור התלוי על הקיר, אלא הליכה מעשית בתוך הציור עצמו, המשנה את צורתו הדו-מימדית, לכדי חוייה תלת-מימדית עוטפת, המשתלטת על חלל הקוביה הגלריסטית הלבנה. הפנים העכשוויות של המיצב הציורי-פיסולי של רשף, מתמודדות עם שאלות היסוד של הציור, ושל יצירת האמנות בכלל, עם ההבדל בין "להבין" אמנות לבין "לחוות" אמנות, בין עליונות היסוד האינטלקטואלי הן בצריכת האמנות והן בעשיית האמנות, לבין היסוד הרגשי הכרוך בכך. רשף פורשת בפני הצופים שתי מגילות ציורים באורך כולל של כ50 מטרים, באופן המבטל את דו-המימדיות של הציור. העבודה על המגילה הראשונה החלה בשנת 2012 ונמשכה בשנת 2015 בעבודה על המגילה השניה. העבודה המתמשכת רבת השנים על שתי המגילות הללו, כינסה לתוכן סגנונות שונים, מקצבים וטונאליות מתחלפים, וכל אלו מצטברים לכדי יריעות ציורים אפיים, שאפתניים, רחבי נשימה, הפורשים בפני הצופים תחנות מצוירות בזמן.